PRESSMEDDELANDE                2004-04-20

REALHYRORNA HÖJS MED

30-55% I INNERSTADEN OCH MED

27-40 % I STOCKHOLMS YTTERSTAD

Sedan 1993 har hyrorna i Stockholm stigit med 39 % i genomsnitt vilket är 23 % mer än inflationen under samma tid som varit ca 16 %. Med nuvarande inriktning kan fortsatt mycket kraftiga real-hyres-höjningar väntas. Enligt Hyreskommitténs riktlinjer skall hyresstrukturen ändras så att hyresnivåerna i äldre hus blir liknande de i nya hus. Hyreskommitténs riktlinjer har tillämpats i förhandlingen av hyrorna för 2004. Resultatet visar att man trots det låga ränteläget inte lyckats sänka realhyrorna i husen byggda 1995-2000. För att uppnå målen enligt Hyres-kommitténs riktlinjer, måste därmed realhyrorna i hus byggda före 1980,
dvs 90 % av beståndet, höjas kraftigt. Höj-ningarna beräknas bli ca 30-55 % i innerstaden,
ca 20-40 % i mellanstaden
(t.ex. Hägersten, Bromma, Enskede) och ca 27-40 % i ytter-staden (t.ex. Vällingby, Farsta, Rinkeby).

I bifogade rapport har effekterna av Hyreskommitténs riktlinjer beräknats av Margareta Friman-Scharin, förtroendevald i Lokala Hyresgästföreningen Engelbrekt och ordförande i Nätverket för Hyresgästernas Boendetrygghet, en fristående ideell förening.

Allt fler medlemmar i HGF utträder pga missnöje. HGF-ledningen försöker skyla över missnöjet genom att påstå att det ”bara är innerstadsborna” som är missnöjda. Hyres-kommitténs rapport har dock skarpt kritiserats gemensamt av föreningar från såväl Stockholms innerstad som Stockholms ytterområden. Hyreshöjningar fördelas inte mellan Stockholms-regionens 27 kommunala eller 3000 privata fastighetsägare. Hyreshöjningar i ett område kommer inte andra hyresgäster tillgodo. Det finns därför ingen intresse-motsättning mellan hyresgäster i innerstad och förorter. Hyres-gästernas motpart är fastighetsägarna och inte andra hyresgäster.

Bifogade rapport är extra aktuell eftersom Hgf-regionen har årsmöte på lördag 24/4 och en ny ordförande måste tillsättas. Hela regionstyrelsen blev den 20:e mars av Södermalms-föreningens årsmöte uppmanad att ställa sina platser tillförfogande. Ordföranden meddelade i början av april att hon lämnar sin post.

Hem